Eerst maar eens een updeetje over de verschillende brommers.(ja ik weet het, fout geschreven en ik heb het überhaupt nooit eerder over brommers gehad)
1st even uitleg dan maar.
Om niet te hoeven fietsen heeft Ger een Tomos A35, een z.g.snorfiets uitvoering.
Zo iets maar dan blauw, ik heb geen zin om helemaal naar de schuur te lopen om een foto te maken dus deze heb ik even van internet af gepikt.(met dank aan tomosforum.nl)

Officieel deze rechts maar in de tussentijd heeft ie alle stickers er al af gepulkt.
Als reserve brommertje hadden we een Peugeout Zenith gekocht, ergens achter Nieuwegein op de Lekdijk of de Waalseweg (dat weet ik dus niet meer, verdrongen heet dat)
Je moet je voorstellen dat die Peugeot dus geen elektrische starter heeft. Je moet dus de kickstarter een ram geven en dat brommertje is al 200 jaar oud.
Dat gaat niet heel lang goed. Na een paar weken was het tandwiel rond getrapt en deed de kickstarter het dus ook niet meer :(
Kaa.U.Tee dus.
Tandwiel eruit gesloopt en even langs Ton van den IJssel. Omdat de tanden op de as ook helemaal versleten zijn moet er dus een nieuwe krukas in.....kosten pakweg 9 tientjes plus al het sloopwerk wat er dan nog aan vast zit.
"gelukkig" had van den IJssel nog een Zenith staan die ik voor een zacht prijsje mee mocht nemen, probleem met deze....voorvork krom.
Maar een beetje handigerd (en dat ben ik wel) kan van die 2 kapotte samen wel weer 1 werkende maken.
In tussen waren er wat probleempjes met de Tomos ontstaan, hij ratelde.
Echt zo'n ondefinieerbaar geluid, bij navraag kwam de versnellingsbak als boosdoener naar voren.
Ik moet er vaker aan denken dat ik foto's maak, dan hoef ik ze tenminste niet van het internet af te halen.
Olie er uit, boel uit elkaar en inspecteren. Dat was het dus niet......
Cilinder eraf, zuiger nakijken....beetje een braampje aan de zijkant van de zuiger. Niet om over naar huis te schrijven maar de boel ligt toch uit elkaar dus gelijk maar even een nieuwe erin.
Een van de dingen waar je op moet letten bij vervanging van de zuiger is....heb je beide veertjes van de pistonpen.
No worries, ik heb ze allebei. Gezien het feit dat ik hier aandacht aan besteed kun je al raden dat zo'n veertje nog een rol gaat spelen.
Nieuwe zuiger er in, cilinder en cilinder kop terug. inclusief alle pakkingen.
Versnellingsbak olie er in, Uitlaat gemonteerd. Carburateur vast geschroefd en luchtfilter er op.
Starten en .........lopen
Maar nog steeds dat rare rammeltje
Nog maar een keer langs van de IJssel.
Tja....geen idee, zitten de kurkjes nog in de versnellingsbak?
Ja daar heb ik dus niet naar gekeken.
Dat in dat rode hokje op de foto rechts.
Als die er uit zijn dan rammelt de boel een beetje maar dat is helemaal niet erg.
Gerustgesteld geef ik door dat de Tomos weer gebruikt kan worden en dat wordt dankbaar gedaan........voor ongeveer 2 kilometer (of zo)
Gepaard gaand met minder fijne geluiden loopt het blokje vast.
Geen beweging meer in te krijgen, dus Uitlaat er onder uit. Luchtfilter en carburateur los. Blok loshalen van het frame en cilinder verwijderen.
Tenminste dat dacht ik, grof geweld moest er aan te pas komen.
Cilinder zover mogelijk omhoog trekken, 2 blokken tussen de voet en het blok en vervolgens een pijpsleutel maat extra groot :) op de zuiger zetten en rammen maar.
Na een paar rake klappen schoot de zuiger uit de cilinder, en kon ik kijken wat er aan de hand was.
In de cilinder zit een schraap voor van boven tot onder, de zuiger heeft een extra onderdeel gekregen.
Even terug naar de opmerking over het veertje, weet je nog?
Volledig langwerpig en plat getrokken maar ondanks dat herkenbaar als een piston veer.
Even bij mijn onderdelen kijken...
2 piston veren uit de huidige zuiger en 2 veren van de oude piston??????
Een 5e veertje dus.
Rechts op het plaatje zie je de 2 spoel poorten, ik vermoed dat het veertje al van voor de aankoop in 1 van die spoel poorten heeft gezeten.Waarschijnlijk een beetje vast geplakt gezeten in de teer aanzetting. Gezien de beschadigingen in de cilinder en de spoel poort een logische verklaring
En dat verklaart ook gelijk het rammeltje.
Anyway....de cilinder en zuiger moeten worden vervangen.
Updeet daarover volgt als er iets te melden valt.
Updeet over Runner en Zenith lezen....volgend bericht lezen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.