zondag 6 maart 2011

Brommers 3....dus 1st 1 en 2 lezen



Gilera Runner.

Okee, even wat uitleg waarom we daar mee aan de gang moesten.
De Runner is van 2009 dus nog helemaal niet zo oud, maar eigenlijk heeft ie nooit helemaal lekker gelopen.
Bij optrekken liep het toerental op naar 5000, stortte weer in naar 4000 en trok dan verder door.
Zolang ie liep, liep ie. De brommer had al een keer bij van den IJssel gestaan en die hadden hem afgesteld, hij reed daarna wel beter maar het was het toch niet helemaal.
Even voor de goede orde, ik was er dus niet van op de hoogte dat ie na het afstellen nog steeds niet helemaal goed liep.
Jayjay verklaarde later dat hij dacht dat, omdat het een snelle en beetje opgevoerde brommer is, dit normaal was.
Afgesproken dat wij samen in het weekend naar de afstelling zouden kijken maar nog voor we zover waren moest ik de Runner al in de aanhanger uit Breukelen, bij Jayjay's school, op gaan halen.


Probleem, de gas schuif blijft vastzitten.
Afijn, carburateur uit elkaar, gas schuif er uit getrokken en alles nagekeken.
Beetje vuil tussen de gas schuif en de carburateur wand, dat is met een doekje zo opgelost en de boel weer in elkaar.
Starten, lopen.....beetje afstellen en Jayjay kan weer naar school.
Dacht ik......

Paar dagen later zelfde probleem, gelukkig nu op weg naar huis en hij was er al bijna.
Nog maar eens kijken, de boel weer schoon alles doorgeblazen. Luchtfilter schoon en alles weer in elkaar.
Brommer loopt maar is niet af te stellen.
Hoe ik de meng schroef ook zet hij loopt voor geen meter.

Nu een opsomming van alles wat we hebben gedaan:

  • Membraan eruit en (laten) checken, niks mis mee.
  • Inlaat spruitstuk checken op lekken, niks mee mee.
  • Andere sproeier, geen resultaat.
  • Bougie vervangen, helpt niks.
  • Carburateur nog maar eens een keertje helemaal schoon maken, geen resultaat.
  • Filter in de benzine slang (je weet maar nooit), helaas dat was het ook niet.
  • Rook test, slang in het inlaat spruitstuk. Zuiger omhoog en rook er in blazen. (Wat smaakt dat smerig zeg). Geen resultaat.
  • Cilinder eraf en deze + de zuiger nakijken, buiten een beetje aanslag op de zuiger allemaal in goede staat.

Op een gegeven moment heb je echt geen idee meer wat er aan de hand zou kunnen zijn, helemaal omdat de mensen die er (wel) verstand van hebben het ook niet weten.
In "uiterste wanhoop" een nieuwe carburateur besteld. Duurt ongeveer een week voor dat ie er is.
Er zijn dan al wel een paar weekjes voorbij gegaan met allerlei andere testen en sleutelmomenten.
De nieuwe carburateur is binnen, wat fijn (sprak hij sarcastisch) de gaskabel zit er al aan vast.
Je moet je voorstellen dat je met de gashendel ook de oliepomp bedient, dat betekent dat de gas kabel zich halverwege splitst.
Halverwege splitst, snap je....halverwege de brommer dus (stomme $%%# Italianen)

Hiernaast zie je een plaatje van een Runner.
De splitsing zit ongeveer op de hoogte van het blauwe vlakje maar dan aan de andere kant van de brommer (ik heb geen van links genomen foto)

Dat betekent dat je om die kabel er in te krijgen de helft van de kappen moet verwijderen.
Vervolgens moet je de kap van de versnellingsbak er af halen, zijn maar 10 boutjes of zo....tis niks, om de oliepomp kabel lost te halen anders heb je geen lengte genoeg om de gas kabel in de koppeling te krijgen.
En dat allemaal terwijl je niet zeker weet of je hier het probleem ook mee oplost, niet erg motiverend moet ik zeggen.

Maar goed, uiteindelijk was alles aangesloten en toen kwam het moment van de waarheid.
Volgende probleem....accu bijna leeg grrrrrr.
Die geladen, starten ..................lopen.
Stationair toerental afgesteld, mengverhouding iets verdraaid.
Kappen allemaal weer er op en vast gezet.

Intussen rijdt Jayjay alweer een week met veel plezier richting Breukelen en terug op de Runner.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.