zondag 6 maart 2011

Brommers 2, gezien dit nummer 2 is...... 1st vorig bericht lezen :)

Als je i.d.d. het vorige bericht hebt gelezen weet je dat ik geëindigd ben met de Tomos.
Ik ga nu even verder met de Peugeot Zenith.

Er staan nu dus 2 Peugeots in de schuur waar we er 1 van moeten maken.
Logischerwijs starten met de oude uit elkaar slopen.

Gelijk wat fotootjes maken (nu wel dus) zodat ik bij opbouwen terug kan zien waar alles hoort te zitten.

Oh de waas over de foto komt door mijn mobiel, geen idee hoe dat komt zo oud is ie nog niet (de mobiel dus he)

Ik heb natuurlijk nog veel meer foto's gemaakt, deze zijn voor de beeldvorming (de beeldvorming dat ik af en toe een helder moment heb :))

Na het kaal slopen ben ik begonnen met het schoon en roest vrij maken en vervolgens alles in de Hammerite.

Next step, andere Peugeot uit elkaar halen.

Aangezien er bij die geen papieren zitten hoef ik niet netjes om te gaan met het frame want dat wordt vernietigd.
Kappen er af en gelijk een beetje uitzoeken. Bij de oude waren er een paar kapot en samen met deze hebben we straks een set redelijk complete kappen (diverse kleurtjes maar dat zie je straks)
Dus bedrading los, gas en rem hendels er af. Tank eraf, olie reservoir verwijderen (zo min mogelijk los maken van het blok) en alle relais e.d. loshalen.
De rubbers in het subframe (ik noem het even zo weet niet hoe het echt heet) uitgewisseld zodat zowel de onderste als de bovenste er goed uitzien.
Samen met Jayjay het blok van Peugeot 2 in het frame van Peugeot 1 gehangen en alles weer op zijn plek zetten.

Oh ja, die %&$%# Fransen gebruiken fels moeren in het frame en die hebben nog wel eens de neiging om los te gaan zitten.
Gevolg is dat je er dus geen bout meer in kunt draaien (of uit want een vorige eigenaar had er al 1 bout afgeslepen)
Ik heb dus alle die moeren even met het las apparaat vastgepikt.

Afijn, eenmaal alles bevestigd kwam daar het moment van de waarheid, start ie ook.....

Uh nee dus, kickstarter is geen optie want hij heeft zo lang stilgestaan dat ik (of Jayjay natuurlijk :)) me helemaal blauw had moeten trappen om hem zo gestart te krijgen.
En de startmotor gaf ook geen sjoege :(
Zoeken dus.
Na het nodige meten een bypas in de bedrading maken en de startmotor kwam tot leven. Na inspectie bleek in 1 van de connectoren de draad door corrosie van de faston afgerot te zijn., nieuwe faston er op geknepen (das nog helemaal niet zo eenvoudig op een door warmte en leeftijd hard geworden draad die ook nog eens aan de korte kant is) Connector aansluiten......knop indrukken en (dramatisch drum geroffel) starten.
In het begin een beetje stotterend maar na warm lopen ging ie als een speer.
Eerlijkheid (hahaha) gebied mij  te zeggen dat ik dat niet had verwacht.
Kappen er weer op, hier en daar een tyrap of een parker omdat de bevestigingspunten afgebroken waren maar hij zit weer in elkaar en hij loopt echt onverwacht goed.

Rechts zie je het resultaat. De ducktape is een gevolg van het feit dat een stel klootzakken uit Breukelen (hij stond daar geparkeerd toen Jayjay bij een schoolfeest was) het nodig vonden om hem om te gooien en de nodige dingen stuk te trappen.  Een brommer van een klasgenoot was ook aan de beurt geweest, echt een stoere actie.......NOT.

Hier nogmaals maar nu met een andere (en volgens Jayjay) snelle uitlaat.
Van de zomer trekken we hem weer uit elkaar om alle kappen te spuiten en de bevestigingspunten te herstellen. Zijn we ook gelijk van de ducktape af.

Tot zover de Peugeot, hebben we nog de perikelen met de Runner maar dat staat in het volgende bericht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.