Een tijdje geleden had ik een probleem met de auto.
Alweer?? ja alweer maar in dit geval was het omdat iemand niet op had zitten letten (en mijn vrouw en ik waren het niet)
Wat was er gebeurt
Nadat ik terug was gekomen van mijn vakantie in Zweden (ga ik misschien ook nog een stukje over schrijven (als ik zin heb)) heb ik de kleppen gesteld en olie bijgevuld.
Nu had ik gemerkt dat ie nogal veel olie verbruikte en dat was op zich gek gezien het feit dat er net een nieuwe kop op zat (is ook een heel verhaal....)
Ik heb gelijk de kleppendekselpakking vervangen, niet dat de oude slecht was maar ik had nog een nieuwe liggen.
Een nadeel van een nieuwe pakking is dat je de 1ste paar honderd kilometer de kleppendeksel boutjes in de gaten moet houden want die willen nog wel eens een beetje los gaan zitten.
Die zelfde dag vertrok mijn vrouw samen met een kennis richting Venezia en ik heb dus gezegd dat ze de olie in de gaten moet houden.
's Nachts om 2 uur ging de telefoon, de auto maakt zo'n raar geluid.
Om een lang verhaal nog iets langer te maken, de lagers lagen er dus uit.
De ANWB heeft de auto naar Nederland gebracht en mijn vrouw kon verder in een vervangende auto.
Zodra de auto bij Auto & Emotie stond ben ik er langs gegaan om de schade in te schatten.
1 probleem, toen ik starte hoorde ik helemaal niets (behalve dan een tevreden spinnend B20 blokje)
Ga dan maar eens zoeken, want ZIJN het wel de lagers?
Op onderzoek gegaan:
Het waren niet de distributie tandwielen, geen extreme ijzerdelen in de olie.
Geen kleppen, klepstoters of kantelas.
Na nog eens gestart te hebben zij Samuel (monteur bij Auto & Emotie) ik hoor vaag iets kloppen en het lijken me toch de lagers.
Conclusie: Motor uitbouwen, lagers vervangen.
Gelukkig kon ik, i.v.m. de vakantie bij hen in de garage staan.
Samen met Jayjay het blok er uit gehaald, omgedraaid en oliepan er af gehaald.
Lagers los en bij de 1ste was het al raak, de halve schaal was verdwenen.
Gelijk de krukas nakijken, ook beschadigd :(
Onderdelen laten bestellen en, omdat de boel toch uit elkaar ligt, gelijk een nieuwe radiator.
Ik moest 1 dag wachten voordat alles er was.
's Morgens om 8:30 gestart.
Onderste lager schalen op zijn plek, krukas er in, bovenste lagerschalen, lagers vastzetten.
Proberen te draaien, geen beweging in te krijgen.
Uhhhhhhh, das op z'n zachts gezegd vreemd.
Even nadenken, 1 bougie er uit draaien, probleem opgelost.
Motorblok verder opbouwen en versnellingsbak er weer tegen aan.
Blok in de auto takelen en alles weer vastzetten voor zover we er op grondhoogte bij konden.
Radiator er in, slangen aansluiten.
Startmotor op zijn plek, elektra in orde maken.
Auto naar een brug duwen om de as weer op zijn plek te zetten.
Laatste boutjes moertjes en slangetjes nagelopen.
Olie er in, beetje te veel (vergeten tegen Jayjay te zeggen dat 3,5 liter genoeg is)
Water erin, tot de conclusie komen dat de onderste aftapdop er niet in zit (dwijlen)
Starten.....................lopen :)
15 over 6 's middags
Niet gek voor 2 amateurs die dit nog nooit eerder hadden gedaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.