woensdag 20 oktober 2010

Koppeling van de auto

Van de week had ik ineens het probleem dat ik niet meer kon schakelen met de auto. Nou ja, ineens.
Het ging steeds lastiger.
We waren op weg naar Tull en't Waal om een scootertje te bekijken (komt ook vast nog een berichtje over)
Tegen de tijd dat we op de lekdijk zaten stond de versnelling in zijn 3 en kon daar ook niet meer uit :(
De volgende dag heb k een nieuwe koppelingskabel opgehaald bij Auto & Emotie.
Op zich is zo'n kabel vervangen niet zo moeilijk maar als je dat voor de deur op straat moet doen.....
En mijn armen zijn net te kort om de moer aan de buitenkant van de firewall vast te houden en de moer aan de binnenkant aan te draaien.
Gelukkig was Jean-Luc nog thuis en die heeft even geholpen.

Kortom, kabel er in, afgesteld en rijden maar.
Alles in orde, leek het.

Nou dat was het dus niet.
Die avond gingen we terug naar Tull en 't Waal om de scooter op te halen.
Je raad het vast al, op de lekdijk in z'n 3 en niet meer kunnen schakelen.

De volgende dag Auto & Emotie gebeld met de vraag of het dan de drukgroep of koppelingsplaten konden zijn.
Advies, kijk even naar de gaffel, die willen in de 140 serie nog wel eens scheuren
Hierboven het bellhouse met de gaffel
Ik moet toch eens wat vaker foto's nemen van het knutselwerk want deze heb ik van het internet af moeten plukken.
Affijn het klopte dus precies. op het moment dat ik de rubber manchet verwijderde zag ik gelijk al een centimeter lange scheur.
Dat betekent......as los halen, versnellingsbak verwijderen, en gaffel uit het bellhouse halen.
Nu had ik, de auto dus, ook nog een lekje bij de achterste oliekeerring
En als je de boel dan toch uit elkaar hebt liggen...............
Bellhouse dus helemaal verwijderd en de krukaskeerring houder los gehaald na de koppelingsplaten en het vliegwiel te hebben verwijderd.
Hier naast zie je een plaatje van zo'n keerring met houder.
Jayjay op pad gestuurd om een kering en een gaffel bij Auto & Emotie te halen, Ik intussen de oude kering uit de houder getrokken.
Het is een soort van niet slim als je dan niet kijkt hoe die er in zit.
Dus toen ik de neiuwe had stond ik even te twijfelen hoe die er in moest maar Camille (van Auto & Emotie) bracht verlossing.
De redenatie is eigenlijk heel simpel, oliedruk zet de ring uit en klemt hem af, duh

Daarna in omgekeerde volgorde de boel weer in elkaar.
Nu moet je je voorstellen dat ik dus niet in een garage sta, met de auto op een brug, maar gewoon bij mij voor de deur op de parkeerplaats.
De voorwielen op oprijsteunen (de mijne zijn gesloten maar je snapt het principe)
Onder de achteras 2 assteunen
Goed beschouwd staat de auto dus 20 centimeter vanaf de straat.
Gevolg.....ik op mijn rug met een zijltje onder me proberen de koppelingsplaten te centreren.
Ik kan je vertellen, das lastig
In mijn enthousiasme had ik alle bouten van het bellhouse vast gezet inclusief de startmotor.
Ik kan je vertellen, das nie handig
Lig ik op mijn rug met een versnellingsbak in mijn handen (en op die manier is zo'n ding behoorlijk zwaar en onhandig) blijken de platen dus niet in het midden te zitten.........
Boel weer los, nog eens meten en kijken en meten en kijken (ja 2 X)
Koppelingsplaten vast, bellhouse met 3 boutjes vast (al doende wordt ik wijzer :)) en de versnellingsbak er tegen aan.
Beetje pielen en vooral stevig duwen en de bak schuift op zijn plek.
Ales weer vastzetten, pook op zijn plek, koppeling afstellen op de hand en starten.
Ja idd terwijl ie op de steunen staat, dat is n.l. de makkelijkste manier om te testen of de koppeling voldoende aangetrokken wordt (als de wielen draaien terwijl je in een versnelling de koppeling intrapt is er iets niet in orde :))
Nou dat stond allemaal netjes en de koppeling voelt nu tenminste weer volwassen aan.
auto van de pootjes en steunen, gereedschap op ruimen (nadeel als je op de straat aan het werk bent) en ff een stukje rijden om te voelen of alles lekker loopt.

Ik ben tevreden :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.